UPDATE 19 december 2022
De belastingdienst heeft het probleem inmiddels opgelost.
Loonaangiftes verstuurd van 15 t/m 18 december die verworpen zijn kunnen nu opnieuw verstuurd worden.
Door een fout in het systeem van de belastingdienst kan het zijn dat loonaangiftes ten onrechte worden afgekeurd. De belastingdienst is dit momenteel aan het onderzoeken. Advies is om nog even te wachten met het doen van de loonaangiftes totdat bekend is dat de problemen zijn opgelost. Zodra hier meer over bekend is zullen wij u hierover berichten.
Mocht het ook fout gaan met BTW- en/of ICP aangiftes dan heeft dit te maken met wijzigingen bij Digipoort. Veel klanten zijn hier reeds tegen aan gelopen. Hiervoor is het noodzakelijk op binnen Exact Globe bij Systeem – Algemeen – Instellingen – Grootboekinstellingen de Digipoort endpoint terug te zetten naar “dgp.procesinfrastruuctuur.nl”. Houdt er rekening mee dat deze per 2023 weer op “dgp2.procesinfrastructuur.nl” ingesteld dient te worden.
Mocht de reden van afkeuring zijn: “Kan de keten van X.509-certificaat CN=dgp2.procesinfrastructuur.nl……….. niet bouwen” dan dient u 3 SSL certificaten te installeren die u kunt downloaden via: https://certificaat.kpn.com/installatie-en-gebruik/installatie/ca-certificaten/kpn-private-ca-g1/
Onder het aangiftebeheer in Exact bij het tabblad “Berichten” kunt u met vergrootglas zien wat de reden is van het verwerpen van de aangifte.
Deze bestanden kunt u na het downloaden 1 voor 1 vanuit de verkenner met de rechter muisknop en dan “certificaat installeren” op de lokale computer gevolgd door “Alle certificaten in het onderstaande archief opslaan” installeren in de juiste map.
Het root certificaat dient u in de map “Vertrouwde basiscertificeringsinstanties” te installeren en de andere 2 service certificaten in de map “Tussenliggende certificeringsinstanties”.
Als dit gebeurd is en de loonaangiftes worden alsnog verworpen dan heeft dit te maken met de storing bij de belastingdienst. Hier is op dit moment nog geen oplossing voor.